и сопряженным заболеваниям

СЕМЬЯ КАК СУБЪЕКТ СОЦИАЛИЗАЦИИ ДЕТЕЙ-ИНВАЛИДОВ

СЕМЬЯ КАК СУБЪЕКТ СОЦИАЛИЗАЦИИ ДЕТЕЙ-ИНВАЛИДОВ

Т.В. Домрачева, Л.М. Низова
ФГБОУ ВО Поволжский государственный технологический университет, кафедра социальных наук и технологий

УДК 364.07
Д 66

РЕЗЮМЕ

Исследованы приоритеты и проблемы института семьи как субъекта социализации детей-инвалидов. На основе мнений отечественных и зарубежных ученых, научных школ определяется трактовка «семья» и схемы поведения родителей на рождение ребенка, имеющего нарушения в развитии. Раскрываются цель и методы сопровождения семей в повышении психолого-педагогической подготовки родителей на различных этапах преодоления патологии ребенка. Обобщен опыт деятельности объединений семей и родителей в содействии защиты прав и законных интересов детей и инвалидов, их социальная интеграция в общество на примере Республики Марий Эл. Внесены предложения по организации ранней диагностики и медико-социальной помощи семьям, разработке программ индивидуального развития детей-инвалидов в рамках семейно-центрированного подхода.

Ключевые слова: семья, дети-инвалиды, реабилитация, абилитация, социализация, общество.


FAMILY AS A SUBJECT OF SOCIALIZATION OF CHILDREN WITH DISABILITIES

T.V. Domracheva, l. M. Nizova
Of the Volga state University of technology, Department of social Sciences and technology

A. A. Korsunskiy
First Moscow state medical University named after I. M. Sechenov of Ministry of healthcare of the Russian Federation

N. B. Guseva, A. A. Korsunskiy, M. A.Kosyreva, N.S. Hlebutina
Children’s city clinical hospital № 9. G. N. Speransky DZM

A. I. Krapivkin, T.T. Batysheva
Scientific and Practical Center of Pediatric psychoneurology, Moscow, Russia

Н.В. Коробов
Moscow state University named after M. V. Lomonosov

SUMMARY

We investigated the priorities and challenges of the family institution as a subject of socialization of children with disabilities. Based on the opinions of domestic and foreign scientists and scientific schools is determined by the interpretation of «family» behavior patterns of parents at the birth of the child with violations in development. Reveals the purpose and methods of family support in improvement of psychological and pedagogical training of parents in various stages of overcoming the pathology of the child. Summarizes the experience of activities of associations of families and parents in promoting the protection of rights and legal interests of children and persons with disabilities, their social integration into society on the example of the Mari El Republic. The proposals for the organization of early diagnosis and medico-social assistance to families, development of programs of individual development of children with disabilities within family-centered care approach.

Keywords: family, disabled children, rehabilitation, habilitation, socialization, society.


Татьяна Вячеславовна Домрачева – аспирант, старший преподаватель кафедры социальных наук и технологий Поволжского государственного технологического университета
E-mail: tatuja0988@mail.ru

Людмила Михайловна Низова – доктор экономических наук, профессор кафедры социальных наук и технологий Поволжского государственного технологического университета
E-mail: nizova@yandex.ru